«Οικοδομούμε γέφυρες – μετατοπίζουμε και ενδυναμώνουμε οράματα- εξερευνούμε εναλλακτικές».
Βιέννη, 7-9 Οκτώβρη 2016
Μετάφραση: Αγγελίνα Γιαννοπούλου
Τον Μάρτιο του 2015 πάνω από 500 γυναίκες και άνδρες συμμετείχαν στο πρώτο διεθνές Μαρξιστικό-Φεμινιστικό συνέδριο. Κάποιες από τις θεματικές ήταν: Επανεξετάζοντας και αναθεωρώντας την μαρξιστική-φεμινιστική θεωρία. Η διαθεματικότητα από μια μαρξιστική-φεμινιστική οπτική . Ο ηγεμονικός φεμινισμός στις υπηρεσίες του νεοφιλελευθερισμού, η θέση των γυναικών στην οικονομία φροντίδας, παγκοσμιοποίηση, εκπαίδευση και φεμινιστική θεωρία στον παγκόσμιο νότο, οι σχέσεις ανθρώπου και φύσης. Ομιλητές/τριες : Φρίγκα Χάουγκ, Γκαγιάτρι Σπίβακ, Σάσκια Σάσεν, Νίρα Γιουβάλ-Ντέιβις, Σύνθια Κόμπουρν, Έρικα Μπέρμαν, Σαρζάντ Μοτσάμπ, Τάκερ Πάμελα Φάρλεϋ και πολλοί/ες άλλοι/ες. Εδώ μπορείτε να βρείτε την επισκόπηση του συνεδρίου από την Ρουθ Μέι και το άρθρο από την Μπέρμπελ Ντάνεμπεργκ.
Το δεύτερο συνέδριο που πραγματοποιείται στη Βιέννη από τις 7 ως τις 9 Οκτώβρη 2016, θα απασχοληθεί με κάποιες από αυτές τις θεματικές ξανά, αλλά θα συζητήσει, επίσης, και νέες. Οργανώνεται και αυτήν την φορά από τον φεμινιστικό τομέα του InkriT (Ινστιτούτο κριτικής θεωρίας του Βερολίνου), το transform! europe, το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ και πολλούς άλλους.
Τα πάνελς και τα εργαστήρια θα οργανωθούν γύρω από τις εξής θεματικές:
Παρασκευή, 7 Οκτώβρη 2016
1. Εισαγωγή. Δουλεύοντας ως μαρξίστριες-φεμινίστριες ακτιβίστριες στην Αυστρία: πρακτικές, οράματα, προκλήσεις.
2. Κεντρικά ζητήματα για τις φεμινίστριες στην Ευρώπη
Αυτή η συνεδρία υποδέχεται αναλύσεις για την κατάσταση στην Ευρώπη με ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο που οι μαρξίστριες-φεμινίστριες (μφ) έχουν μέσα στα υπάρχοντα κοινωνικά κινήματα. Ποιά είναι η συνεισφορά, ποιά η δυναμική και ποιές οι ανεπάρκειες των μαρξιστριών-φεμινιστριών; Ποιές είναι οι θεωρητικές και πολιτικές διαμάχες στις οποίες εμπλέκονται οι μφ;
3. Μαρξιστική-Φεμινιστική θεωρία
Τί είναι ο μαρξιστικός φεμινισμός; Τί προσφέρει; Τί διαφοροποιεί μια μαρξιστική φεμινιστική θεωρία και ανάλυση σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα από άλλα είδη αναλύσεων; Είναι δυνατόν να μιλάμε για μία μαρξιστική φεμινιστική θεωρία ή θα ήταν προτιμότερο να μιλάμε για έναν μαρξιστικό φεμινιστικό κλάδο με διαφορετική ερμηνεία και παραδόσεις από τον μαρξιστικό φεμινισμό; Τί διδάσκεται αυτή η παράδοση από άλλα είδη προσεγγίσεων και πώς αυτές είναι ενταγμένες στον μαρξιστικό φεμινιστικό στοχασμό;
Σάββατο, 8 Οκτώβρη 2016
4. Θέσεις για την ανάπτυξη ενός μαρξιστικού-φεμινιστικού κινήματος
Ποιά είναι τα κεντρικά θεωρητικά και πολιτικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει ένα μαρξιστικό-φεμινιστικό κίνημα; Ποιά είναι τα κεντρικά σημεία εκκίνησης, θεωρητικής επίγνωσης και πολιτικών αντιλήψεων;
5. Φύλο, ακροδεξιός εξτρεμισμός και προσφυγικό ζήτημα στην Ευρώπη
Οι πολιτικές και οικονομικές κρίσεις ανά τον κόσμο στις οποίες οι ευρωπαϊκές χώρες παίζουν έναν σημαντικό ρόλο, αν μη τί άλλο ως οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς όπλων, έχουν εξωθήσει εκατομμύρια ανθρώπων έξω από τα σπίτια και τις χώρες τους. Με μια απροσδόκητη κουλτούρα καλωσορίσματος, όπως αποκαλείται, από τα πάνω και από τα κάτω, κάποια ευρωπαϊκά σύνορα άνοιξαν σε αυτούς που αντιμετωπίστηκαν ως νόμιμοι πρόσφυγες. Εν τω μεταξύ, πόρτες κλείνουν με απίστευτη ταχύτητα και νέα και παλιά ακροδεξιά κινήματα συγκεντρώνουν δυναμική σε σχεδόν κάθε ευρωπαϊκή χώρα, οι εθνικισμοί ανοικοδομούνται. Οι γυναίκες είναι μεταξύ των θυμάτων και των δραστών. Τί μπορεί μια μαρξιστική-φεμινιστική ανάλυση, τί μπορούν μαρξιστικές-φεμινιστικές πολιτικές να συνεισφέρουν στην επίλυση αυτής της ανθρώπινης καταστροφής και στην κατανόηση , αλλά και την αντίσταση στις νέες (και παλιές) μορφές ρατσισμού και φασισμού;
6. Φεμινισμοί και μαρξιστικοί φεμινισμοί πέραν από την Ευρώπη: Δικαιώματα των γυναικών, θρησκευτικός φεμινισμός και ιθαγενής φεμινισμός.
Στον φεμινισμό, όπως άλλωστε και στον μαρξισμό, υπάρχουν πολυάριθμες αντιπαραθέσεις αναφορικά στις ιστορικές και σύγχρονες σχέσεις εκμετάλλευσης μεταξύ του παγκόσμιου βορρά και του παγκόσμιου νότου. Την ίδια στιγμή και τα δύο κινήματα έχουν πάρει μέρος σε τέτοιου είδους μορφές εκμετάλλευσης με το να διαμορφώνουν πρακτικές και θεωρίες για την εκμετάλλευση και την απελευθέρωση που δεν συμπεριλαμβάνουν (ή το κάνουν, αλλά πολύ σπάνια) κινήματα από τον παγκόσμιο νότο τα οποία παράγουν θεωρία και πολιτικές αντιλήψεις. Τί μπορεί να διδαχθεί ο βορράς από τον νότο και αντιστρόφως;
Κυριακή, 9 Οκτώβρη 2016
7. Αμφισβητούμενη ταυτότητα και αμφισβητούμενη φύση. Για την πατριαρχία, τη βία κατά των γυναικών και την εξωτερίκευση.
Αυτή η θεματική συνδυάζει τα ζητήματα της βίας και της εξωτερίκευσης σε μια κοινωνικό – οικολογική προοπτική. Η βία προσλαμβάνεται σε ένα –ιστορικό και σύγχρονο- πλαίσιο αμφισβητούμενης αρρενωπής ταυτότητας της δαιμονοποίησης και του ετεροκαθορισμού. Η εξωτερίκευση αντιμετωπίζει την κατασκευή του Homo Economicus και των οικονομικών διαδικασιών που χρειάζονται έναν εξωτερικευμένο και ασήμαντο Άλλο για τα κέρδη τους. Αυτή η θεματική καταπιάνεται, επίσης, με συμβολικές και υλικές συγκρούσεις που περιβάλλουν την ταυτότητα και την φύση και παρουσιάζει εναλλακτικά οράματα. Μια παρουσίαση θα εισάγει το θέμα μετά από την οποία θα υπάρξει χώρος για διάλογο με τους συμμετέχοντες.
Οι γλώσσες του συνεδρίου θα είναι αγγλικά και γερμανικά